De droom van Jan Wolff

De droom van Jan Wolff

Documentair portret, 53 minuten, voor Het Uur van de Wolf (NPS).

regie: Barbara Makkinga

camera: Stef Tijdink en Peter Brugman

geluid: Otto Horsch, Fokke van Saane en Arno Willemstein

montage: Jos Driessen

geluidsnabewerking: Huibert Boon en Alex Booy

productie: Self Made Films

co-productie: NPS

lengte: 53 minuten

jaar: 2005

Jan Wolff is initiatiefnemer, directeur en artistiek leider van het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Op 11 november 2004 werd hem de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor Muziek uitgereikt. Barbara Makkinga (31) studeerde datzelfde jaar af aan de Nederlandse Film- en Televisie Academie. Zij heeft het afgelopen jaar als net afgestudeerde documentairemaker de opdracht gewonnen tot het maken van een gefilmd portret over een van de prijswinnaars, waarvoor zij Jan Wolff uitkoos.

Haar film is een portret van een bevlogen man die veel hindernissen heeft moeten overbruggen om zijn droom te verwezenlijken: een gebouw voor hedendaagse muziek in Amsterdam. De sensatie van de eerste tonen die klinken in de gloednieuwe zaal tegenover zijn ziekte die hem vaak moe, misselijk en duizelig maakt. Een paar dagen na z’n zestigste verjaardag, terwijl de bouw in volle gang is, hoort Jan Wolff dat hij nierkanker heeft. Na twee operaties moet hij drie keer per week in dialyse. Maar hij is er de man niet naar zijn droom door zijn ziekte in de weg te laten staan, want de bouw van het Muziekgebouw gaat door: "Je doet het goed of je doet het niet" blijft het motto van Jan Wolff. Deze onuitputtelijke vastberadenheid is voelbaar aanwezig als hij vol energie en overgave zijn personeel aanstuurt en toespreekt. "Uiteindelijk gaat het om de muziek die er klinkt", zegt Jan Wolff. En hij weet waar hij het over heeft. Ooit was hij hoornist bij een groot aantal orkesten, van het Koninklijk Concertgebouworkest tot en met het Willem Breuker Kollectief. Zijn grote passie voor muziek is de motor van zijn energie. Ondanks zijn moeheid en vaak niet meer kunnen klaart hij helemaal op als hij bij Louis Andriessen de eerste noten van het muziekstuk voor de opening hoort. De filmmaakster volgde Jan Wolff de maanden tot en met de opening van het bijzondere Muziekgebouw aan ’t IJ. De toewijding die hij zelf heeft, verwacht hij ook van anderen. Van het ontwerp en de inrichting tot het personeelsbeleid, Jan Wolff heeft van het begin tot het eind alle touwtjes in handen.